CARA NAK SYAK KASUT KULIT BABI IALAH…
1. HARGANYA LEBIH MURAH DARI KASUT KULIT LAIN
2. BIASANYA KULIT BABI NI DI PASANG DI DALAM BAHAGIAN KASUT SEBAB DIA LEMBUT
3. PALING BANYAK PADA KASUT KANAK-KANAK PEREMPUAN
4. KASUT WANITA PUN BANYAK (YANG SALE GILER TU...PERATI BETUL2)
5. SANDAL LELAKI
TOLONG PESAN KAT ORANG RUMAH ATAU SAPA2 SAJA KAUM MUSLIM KITA
KALAU ADA 3 TITIK DALAM SATU TOMPOK TU… JANGAN BELI…TU KULIT BABI…
(Bahan ini saya perolehi dari email yang di forward kiriman sdr Nur, Azila. Terima kasih)
(Tambahan pada 7 Julai 1956)
Namun adakah umat Islam tidak boleh menggunakan kulit babi?? Bacalah jawapannya menurut Al Hadis berikut:
NAMA : MOHD ZAKARIA B. MAHADI
NO MATRIK : IEJ 060043
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ تُصُدِّقَ عَلَى مَوْلَاةٍ لِمَيْمُونَةَ بِشَاةٍ فَمَاتَتْ فَمَرَّ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ هَلَّا أَخَذْتُمْ إِهَابَهَا فَدَبَغْتُمُوهُ فَانْتَفَعْتُمْ بِهِ فَقَالُوا إِنَّهَا مَيْتَةٌ فَقَالَ إِنَّمَا حَرُمَ أَكْلُهَا
Ertinya: daripada Ibn Abbas dia berkata bekas hamba Maimunah telah menyedekahkan seekor kambing, lalu kambing itu mati dan Rasulullah melalui tempat itu lalu bersabda “mengapa tidak kamu ambil kulitnya, kemudian disamak lalu menfaatkannya (menggunakannya)”, justeru mereka berkata ianya adalah bangkai maka nabi bersabda ianya hanya haram jika memakannya.
Takhrij hadith: Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam kitabnya Sahih Muslim, di dalam kitab al-haid pada bab menyucikan kulit bangkai dengan menyamak, halaman 190.
Fiqh al-hadith
Bangkai di dalam bahasa arab disebut al-mayyitah yang diertikan sebagai mati tanpa disembelih. Dikalangan ulama fiqh pula memberi maksud haiwan yang mati dengan sendiri tanpa sembelihan secara syar‘i dan campur tangan manusia. Berdasarkan dari ayat 3 surah al-Maidah, enam jenis kematian yang dianggap sebagai bangkai dan haram dimakan iaitu:
1. Haiwan yang disembelih bukan kerana Allah
2. Haiwan yang mati kerana dicekik
3. Haiwan yang mati kerana dipukul dengan tongkat dan sebagainya
4. Haiwan yang jatuh dari tempat tinggi sehingga menyebabkan kematian
5. Haiwan yang bergaduh antara satu sama lain sehingga menyebabkan kematian
6. Haiwan yang diterkam oleh binatang buas dan dimakan sebahagian badannya yang menyebabkan kematiannya
Berdasarkan hadith yang telah dibawakan, Islam mengharamkan untuk memakan bangkai kerana jika dilihat pada punca kematian haiwan tersebut yang tidak boleh diterima oleh akal manusia yang sihat untuk memakannya, contohnya pengharaman memakan lebihan dari binatang buas yang secara terang menunjukkan ketinggian kedudukan manusia berbanding denagn haiwan sehinggakan diharamkan memakan sisa-sisanya, dan contohnya haiwan yang bergaduh antara satu sama lain sehingga menyebabkan kematian, jika kita lihat pada kebiasaan permainan beradu haiwan yang tidak menunjukkan belas kepada haiwan tersebut sedangkan Islam mengajar untuk bersikap ihsan walaupun ketika hendak menyembelih haiwan. Jika dilihat juga pada haiwan yang mati dengan sendiri berkemungkinan disebabkan keracunan dan tidak terjamin dari aspek keselamatan jika manusia memakan haiwan yang mati kerana kercunan tadi. Haiwan yang mati tanpa disembelih duhukum sebagai bangkai tetapi kulitnya tetap boleh digunakan dengan syarat telah menyamaknya terlebih dahulu.
Berdasarkan hadith di atas juga menunjukkan bahawa pengharaman bangkai hanya untuk memakannya tetapi untuk memanfaatkan kulit seperti bulu dan tanduk bangkai tersebut bukanlah sesuatu yang haram malah boleh jadi ianya diperlukan untuk sesuatu kegunaan yang penting seperti digunakan sebagai tempat menyimpan makanan, sebagai perhiasan atau dijadikan sebagai pakaian.
Oleh itu, ianya tidak harus disia-siakan begitu sahaja dengan syarat kulit bagkai tersebut mesti disamak terlebih dahulu untuk menyucikan dari sebarang kekotoran sebelum digunakan. Diriwayatkan oleh Muslim bahawa Rasulullah pernah bersabda “sekiranya telah disamak mana-mana kulit maka sesungguhnya ia telah suci.” Berdasarkan hadith ini, Abu Yusuf dan al-Zahiri berpendapat bahawa hadith ini adalah umum dan menunjukkan semua kulit yang telah disamak dihukumkan suci termasuklah kulit anjing dan babi. Haiwan yang halal dimakan seperti lembu dan unta semua anggotanya adalah halal, jika terpisah dari badannya atau mati bukan kerana disembelih maka ianya menjadi bangkai kecuali bulu dan kulit tersebut adalah najis kecuali dengan menyamaknya. Manakala haiwan yang halal dimakan dan disembelih, kulitnya juga halal.
Pada waktu ini, penggunaan kulit babi dan bulunya malah organnya juga semakin banyak disebabkan oleh faktor harganya yang lebih murah berbanding haiwan yang lain dan paling mudah untuk didapati. Kasut-kasut dan bag tangan yang dibuat daripada kulit babi juga mendapat tempat di pasaran negara ini, kenapa?. Jika difokus kepada kasut yang menggunakan kulit babi kerana ia mempunyai harga yang lebih murah berbanding kasut yang tidak menggunakan kulit babi. Dan kebiasaannya kulit babi ini dipasang dibahagian dalam kasut kerana sifat kulit tersebut yang lembut, dan banyak digunakan di dalam kasut kanak-kanak. Cara untuk mengenal pasti sama ada ianya adalah kulit babi atau tidak adalah dengan memerhatikan jika terdapat tiga titik yang seragam pada kulit tersebut berkemungkinan besar ia adalah kulit babi. Berbalik kepada hadith yang telah diriwayatkan oleh Muslim tersebut yang bersifat umum, ulama’ Syafi‘e telah mengecualikan kulit anjing dan babi yang mana tetap najis walaupun setelah disamak.
Cara untuk membersihkan kulit haiwan
1. Dengan cara menyamak iaitu menghilangkan segala lendiran dan kelembapan yang terdapat pada kulit yang akan menyebabkan kerosakan pada kulit tersebut
2. Dengan menggunakan bahan yang kesat seperti daun akasia (qarazh), manjakani (afsh), kulit delima (qusyur al-rumman), tawas (al-syabb) dan sebagainya.
3. Bahan yang digunakan dapat mengeringkan kelembapan kulit, menghilangkan kotoran dan menghilangkan baunya walaupun bahan yang digunakan bukan benda yang suci seperti najis merpati
4. Menggunakan kaedah dengan hanya menjemur kulit tersebut dibawah terik matahari dan melumur dengan tanah adalah tidak memadai kerana cara tersebut tidak mampu membuang segala kotoran. Ini dibuktikan sekiranya kulit tadi direndam di dalam air, ia akan menjadi bau busuk semula.
Dipetik dari http://drishak69.blogspot.com/2008/10/kulit-haiwan.html
kulit babi 1.jpg
kulit babi 5.jpg
kulit babi 3.jpg
0 comments:
Post a Comment